Reklamacje na usługi pocztowe

Jakie przesyłki można reklamować? Reklamować można tylko te przesyłki, które mają numer nadawczy – a więc listy polecone i paczki, natomiast listów zwykłych jako taniej opcji wysyłki – z założenia nie można reklamować. Kto może złożyć reklamację? Reklamację może złożyć nadawca listu jak również adresat w przypadku gdy nadawca zrzeknie się na jego rzecz prawa dochodzenia roszczeń, albo w przypadku gdy przesyłka zostanie doręczona adresatowi (np. jako uszkodzona). Kiedy można złożyć reklamację? Poczta przyjmie reklamację nie wcześniej niż po upływie... Szczegóły

Opłata pobrana – nadawanie listów na opłatę pobraną

Opłata pobrana jest formą wnoszenia opłat za nadawane listy, zastępuje znaczki pocztowe. Nadawane listy muszą mieć nadrukowany znak opłaty pobranej zgodnie z treścią umieszczoną w umowie z Pocztą Polską. Ta forma wnoszenia opłat, pozwala na bezgotówkowe rozliczenia z Pocztą. Do listów należy każdorazowo dołączyć zestawienie ilościowo – wagowe w dwóch egzemplarzach, a przedstawiciele Poczty weryfikują podane wartości w chwili przyjęcia listów do nadania. Uwaga! Poczta nie przyjmuje listów poleconych na opłatę pobraną jeśli nadawca oczekuje pojedynczego dowodu nadania (mała biała... Szczegóły

Najczęściej spotykane terminy i skróty w terminologii pocztowej

ZPO – „za potwierdzeniem odbioru” – potwierdzenie odbioru to żółty (dla przesyłki krajowej) lub pomarańczowy (dla przesyłki międzynarodowej) druk, umieszczany na przesyłce w celu otrzymania w postaci fizycznej, zwrotnej informacji o doręczeniu przesyłki i jej odbiorze przez adresata. Dzięki temu nadawca otrzymuje w formie swoistej kartki pocztowej (żółtej bądź pomarańczowej) poświadczenie odbiorcy wraz z datą doręczenia nadanej przesyłki. Forma ta jest stosowana głównie do najważniejszej korespondencji, która może w przyszłości stanowić dowód w sprawach sądowych oraz często w korespondencji z... Szczegóły

Czy można sprawdzić kto nadał list ?

Zdarza się, że otrzymujemy awizo pocztowe, co z reguły oznacza, że listonosz próbował doręczyć nam list polecony pod naszą nieobecność. Może nas wówczas zainteresować, kto jest nadawcą listu. Niestety w ogólnie dostępnych zasobach, informacja o nadawcy nie jest dostępna, jednakże na awizo znajduje się numer listu, który można odnaleźć na głównej stronie Poczty Polskiej w okienku „znajdź przesyłkę” (link do tej strony dostępny jest w lewym górnym rogu na naszej stronie traffica.pl – należy kliknąć w logo operatora pocztowego). Po... Szczegóły

Bezpieczne pakowanie paczek

Aby paczka mogła bezpiecznie dotrzeć do odbiorcy, należy ją odpowiednio zabezpieczyć. Zawartość nie powinna być ruchoma. Zawartość zabezpieczamy dostępnymi na rynku materiałami wypełniającymi, najlepiej takimi, które łatwo poddają się recyclingowi (papier, kartony). Szkło nigdy nie powinno mieć styczności z innym szkłem w transporcie przesyłek - konieczne jest oddzielenie każdego szklanego elementu od siebie. Pewnego rodzaju dość uniwersalnym wyznacznikiem prawidłowego zabezpieczenia paczki jest test zrzucenia jej ze stołu lub wyobrażenia sobie skutków takiego teoretycznego zrzucenia. Jeśli w naszym wyobrażeniu, zawartość po... Szczegóły

Jaki jest przewidywany czas doręczenia listów?

Poczta Polska doręcza na terenie kraju przesyłki w dwóch trybach: priorytetowym oraz w trybie ekonomicznym. Przesyłka priorytetowa to przesyłka, której przewidywanym terminem doręczenia jest następny dzień roboczy po dniu nadania (D+1) pod warunkiem nadania do godziny 15:00. Przesyłka ekonomiczna to przesyłka, której przewidywany termin doręczenia to trzy dni robocze po dniu nadania (D+3). Należy pamiętać, że przewidywanie terminy realizacji mogą różnić się od rzeczywistych, w szczególności w okresach związanych ze szczególnym natężeniem przesyłek w obiegu pocztowym - w szczególności w... Szczegóły